یار سخن

آرشیو منبرهای من

یار سخن

آرشیو منبرهای من

خداوند توفیق داده است تا در عرصه مختلف تبلیغی و منبری فعالیت داشته باشم. یکی از کارهای دشوار مکتوب کردن و بایگانی منبر ها می باشد تا بتوان در زمان های مختلف به آن ها مراجعه کرد و مجدد استفاده کرد.
الحمدلله تجربه خوبی در عرصه فضای مجازی پیدا کرده ام که بهترین مکان را برای بایگانی کردن منبر های خودم اینجا دیدم تا هم دسترسی راحت تری برای خودم داشته باشد و هم دوستان طلبه و روحانی دیگر بتوانند از این محتوا ها استفاده کنند.
هر منبر در برگه هایی کوچک نیز تعبیه شده است تا زمینه استفاده راحت تر را در منبر فراهم کند، فقط باید زحمت پیرینت را بکشید.
شما هم محتوای منبری دارید می توانید در این امر مشارکت کنید تا آرشیوی کامل تر داشته باشیم.
تعداد بازدید از سایت ملاک مفید بودن یا نبودن آن نیست!
یاحق

تاثیر نماز بر ایمنی حواس

جمعه, ۱ مرداد ۱۳۸۹، ۱۲:۴۷ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر اکرم ص: وضو کلید نماز و نماز کلید بهشت است.

دانش بشری از سالها پیش حواس انسان را در پنج عنوان (بینایی، شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه) طبقه بندی کرده می کند و همین حواس پنچگانه هستند که رابطه گسترده انسان و دنیای اطراف او را شکل می دهند. در شماره های گذشته به چند مزیت پزشکی پیرامون نظافت دست ناشی از وضو، توجه یافتیم و اینک به نظافت صورت رسیده ایم که آن نیز در آیه شریف 9 از سوره مبارکه مائده، به عنوان یک فرمان لایتغیر الهی بر عموم مسلمانان واجب شده است. در اهمیت نظافت صورت شاید همین یک نکته کافی باشد که چهار حس از مجموع حواس پنچگانه بشری در وابستگی کامل با صورت به سر می برند. تماس آب که منشا پاکیزگی و حیات است به صورت علاوه بر محاسن متعددی که از جهت برقراری تعدل ناقل های عصبی در بدن انسان دارد (و ما در بحث مربوطه، به آن خواهیم پرداخت) از دیدگاه مقابله با آلودگیهایی که ممکن است، در چشم، بینی، دهان و پوست صورت و ... ایجاد بیماری کنند مهم است. بخصوص که در مستحبات وضو شستشوی صورت، حین باز بودن چشم،

استنشاق و چشیدن کمی آب، حسن وضو، و همچنین استفاده از شانه و مسواک ذکر شده است. با این که دست قدرتمند صنع الهی، چنان ساختمان گوش و بینی و چشم و ... را آفریده است که خودبخود مقاومت بی نظیری در مقابل آلودگی ها می کنند و روزانه بارها و بارها بدون آنکه انسان وقوفی پیدا کند، آلودگیها را از خود دور می سازند (مثلا در گوش جریان موم، در بینی موهای ریز متعدد، در چشم پلک زدن و اشک و ...) اما چنانچه آب نیز در شستشوی صورت بکار برده شود، ما حصل فعالیت پاک کنندگی اعضای صورت به نتیجه خواهد رسید. علامه بر اینکه حداقل 3 بار شستشوی صورت هر گونه آلودگی محیطی را نیز از آن خواهد زدود.(1)

توجه به این نکته مهم است که دو راه عمده ابتلا به عفونتها ( دهانی و استنشاقی) هر دو مربوط به محدوده صورت هستند. در هر صورت دستور قرآن مبنی بر شستشوی دستها و صورت قبل از نماز با توجه به این که این اعضاء معمولا پوشانده نمی شوند (حتی در مورد حجاب خانمها مورد استثناء واقع شده اند=وجه و کفین) و در نتیجه با وجود اهمیت آنها از نظر تمرکز حس های پنچگانه، در معرض آلودگی دائمی هستند، می تواند حاوی حکمتهای بی شمار باشد، که در سطور گذشته با اختصار، به مشتی نمونه خروار اشاره شد.

 1. در رسالات فقهی هر گونه آلایشی که مانع رسیدن آب وضو به اعضاء شود، مانع وضوی صحیح اعلام شده است.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۸۹/۰۵/۰۱
سید محمد طاهر جزایری

نظرات  (۱)

با سلام و احترام
عالی است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی